Geen driejarige opleiding en tóch werken met kinesiologie
Fysiotherapeut, holistisch coach, manueel therapeut, acupuncturist, huisarts…. Ze zitten bij elkaar in de klas, samen met de orthomoleculair therapeut, de massagetherapeut en de natuurgeneeskundige. En de neuzen staan allemaal dezelfde kant op want allemaal willen ze méér voor hun cliënten. Sneller naar de kern, de cliënt beter ondersteunen en een oplossing die blijft.
“Ik wil geen driejarige opleiding, want dat heb ik al”
Annabelle Rijntjes en Mariska Kerkdijk vormen samen de directie van Welkin Kinesiologie College en zij besloten een basiscursus kinesiologie te gaan geven omdat ze zagen dat veel coaches en therapeuten behoefte hadden aan een aanvulling op wat ze al deden.
“Dat kinesiologie vind ik zó interessant” en “Heb je niet wat anders dan een driejarige opleiding” waren uitspraken die ze erg vaak hoorden. En dus staken de dames de koppen bij elkaar om te kijken hoe ze die pareltjes uit de kinesiologie aan andere therapeuten en coaches konden aanbieden.
Geen trial and error, maar rechtstreeks naar de oorzaak én de oplossing
Heel veel therapeuten en coaches proberen met interventies op zoek te gaan naar de beste oplossing voor de klacht van de cliënt. Na veel proberen vinden ze een oplossing en trekken ze voorzichtig de conclusie over de mogelijke oorzaak van bepaalde klachten. Maar één probleem kan bij elke cliënt een andere oorzaak hebben. Annabelle: “we zien dat mensen na het volgen van de basiscursus eerder de oorzaak weten te achterhalen waardoor ze sneller voor de juiste oplossing kunnen kiezen.”
Terugkerende klachten voorgoed oplossen
Een veelgehoord verhaal: “Na mijn behandeling voelde mijn cliënt zich stukken beter, dat bleef een week of twee zo en daarna waren alle klachten weer terug”. Dat wil geen enkele coach of therapeut. Mariska: “In de kinesiologie check je in zo’n geval of er een saboteur aan het werk is. Een saboteur is iets wat je cliënt jarenlang geholpen heeft, maar inmiddels werkt dat juist tegen ze. Daardoor lukt het die cliënt niet om af te vallen, daarom blijft die hoofdpijn terugkomen of blijft dat perfectionisme de kop op steken. Na het ontmantelen van de saboteur, wordt de weg vrijgemaakt om blijvend te herstellen.”
Kinesiologie: de meest holistische therapievorm die er is
Veel therapieën en coachingstrajecten werken uiteindelijk toch vooral via één vlak. Er wordt óf gepraat over het probleem óf het gaat vooral om het vinden van de juiste kruiden of supplementen. Of de therapeut is alleen op het fysieke vlak of alleen op het energetische vlak bezig.
Annabelle: “bij de basiscursus kinesiologie leer je over die grenzen heen stappen. Dan werk je pas écht holistisch”.
Mariska wijst op het belang van het werken met emotie. Natuurlijk spreekt elke coach of therapeut wel over gevoel of emotie maar vaak kan de cliënt zelf de oorsprong niet duiden. Mariska: “Soms liggen verborgen emoties opgeslagen in het lijf. Daar kom je niet zomaar bij”. Annabelle knikt instemmend: “wij leren je verschillende ingangen; zo kun je emoties aanpakken via fysieke correcties, dus niet alleen maar door te praten en te hopen dat mensen het anders gaan doen. Met de spiertest laat je juist het onderbewuste spreken en dan kan die verborgen emotie tevoorschijn komen.” “En emoties zijn misschien wel in 90% van de gevallen de oorzaak van klachten” vult Mariska aan.
Het bruggetje tussen kinesiologie en andere therapievormen
Alle soorten therapie die aan het begin van deze blog zijn genoemd (en nog een heleboel andere) kun je linken met kinesiologie. Tijdens de cursus helpt de docent je die link te leggen. Mariska: “al heel snel horen we terug dat mensen de geleerde technieken succesvol inzetten in hun eigen praktijk. Een heel simpel voorbeeld: in de kinesiologie starten we altijd met een aantal clearingtests. Daarmee check je of er in de basis iets is wat je behandeling verstoort. We horen van de cursisten terug dat ze deze nu gebruiken voordat ze met hun behandeling beginnen. Ook omdat de cliënt meteen ziet: hé, er gebeurt wat.”
Eenvoudige technieken met grote impact
Annabelle: “We vonden het zelf verrassend hoe snel de cursisten de aangeleerde technieken succesvol in konden zetten; dat blijkt zó snel goed te gaan. Ze ervaren het eerst zelf tijdens de lesdagen en passen het meteen toe in de praktijk”. Annabelle en Mariska sommen het een en ander op. “Een spier resetten tegen lage rugpijn, de eerder genoemde saboteur aanpakken, stress reduceren door te werken met affirmaties, er zijn zó veel eenvoudige technieken met grote impact.
Anders coachen
“Ik dacht dat ik wist wat het probleem van mijn cliënt was maar het bleek toch wat anders”. Een cursist vertelt hoe zij anders het gesprek met haar cliënt aangaat sinds ze basistechnieken uit de kinesiologie kent. Hoe ze bewuster is van de andere vlakken dan dat ene vlak waar bij haar de nadruk op ligt. “Ik ontdekte: hé, er is meer dan alleen een voedingsoplossing. Nu ik nieuwe technieken toepas zie ik opeens heel veel gebeuren bij de cliënt”.
Die ervaring hebben alle cursisten vertelt Annabelle. Ze geven ook terug: “er gebeuren opeens bijzondere dingen”. Bij het inzetten van de clearingtests zagen de therapeuten en coaches al zo veel gebeuren bij hun cliënten dat ze allemaal het geleerde van elke les in de weken erna meteen uit willen proberen in hun praktijk. Mariska: “en dat is ook de bedoeling want dan oefen je en je ziet de verrassende resultaten”.
Een investering in je praktijk én in jezelf
De lessen zijn erg praktisch ingericht dus de cursisten ervaren alles ook zelf. Natuurlijk wordt alles onderbouwd met theorie, maar door het zelf te ondergaan voelen de cursisten de impact. “Oh, ik voel van alles.” “Ah, hoe kan dit nou?” “Wow er gebéurt wat!” Mariska vertelt met een glimlach over de reacties die ze in de les soms krijgen.
Annabelle: “we besteden veel aandacht aan het oefenen zodat iedereen de technieken echt beheerst aan het eind van de dag.” Mariska ziet dat ook: “en omdat de cursisten zo snel effect zien, smaakt het naar meer”.
“De basiscursus kinesiologie is een investering in je praktijk en in jezelf” ziet Mariska. Annabelle knikt: “Ik zie dat iedereen er zelf ook wat aan overhoudt. Aan het eind van een lesdag zie je echt dat mensen stappen hebben gemaakt, dingen hebben geleerd over zichzelf. “Dat komt ook omdat ze kennismaken met de verschillende lagen waarin we werken met kinesiologie. Ze komen ook bij zichzelf weer een nieuw laagje tegen”.