Na een les over reflexen ga je anders naar mensen kijken
Als je een les Anatomie of Werken met reflexen volgt bij Mariska Kerkdijk, docent Welkin Kinesiologie College, kun je niet meer ‘normaal’ op een terras zitten. Je gaat anders naar mensen kijken. Naar hoe iemand loopt of zit of hoe iemand zijn kopje oppakt. “Kijk zonder oordeel, want het lijf vertelt soms een ander verhaal.”
“We zijn geneigd om veel te luisteren naar wat er gezegd wordt. Maar als je niet naar het lichaam kijkt, mis je dingen. Klopt dat wat je hoort en ziet bij elkaar? Met die informatie kun je gericht vragen stellen en iemand een spiegel voorhouden”, vertelt Mariska vol vuur.
Verliefd op kinesiologie
Terwijl ze praat bewegen haar handen en haar hoofd mee. Ze is “verliefd op kinesiologie”. Het is volgens haar het mooiste beroep van de wereld. Acht jaar geleden kwam ze in aanraking met kinesiologie. Ze zat midden in een stressperiode op haar werk. Een collega adviseerde haar om naar een kinesioloog te gaan. Ze kon het woord amper uitspreken, maar toen het consult was afgelopen wist ze: dit wil ik ook. Het was liefde op het eerste gezicht.
Nu ademt ze kinesiologie. Ze heeft haar eigen kinesiologiepraktijk, is coach, Touch for Health-instructeur en sinds twee jaar docent bij Welkin. “Ik vind het ongelooflijk leuk om mijn kennis te delen, voor een groep te staan, te begeleiden, te inspireren en te zien dat studenten een nog betere kinesioloog worden.”
Lichaam is een geheel
Mariska geeft Anatomie, Houdingsanalyse, Leer- en ontwikkelproblematiek en Werken met reflexen. Tijdens haar lessen Anatomie hamert ze erop dat het lichaam een geheel is. “We zijn geen stukjes. Alles in je lichaam is met elkaar verbonden: spieren, bloedvaten, pezen, botten, huid en lymfesysteem. Bewegen doe je met je lijf, dat laat zien hoe jij je voelt. Als je een bepaalde beweging maakt gaat er van alles aan. Er gebeurt iets in je nek, maar ook in je tenen.”
Om dat goed te begrijpen krijg je bij het vak Anatomie een enorme hoeveelheid informatie. Veel Latijn en veel theorie over hoe spieren en een skelet in elkaar zitten. Aan het einde van het vak kun je bij wijze van spreken ‘s nachts alle bewegingen opnoemen die het lijf kan maken.”
Pakketje met spieren
Maar ze laat studenten niet alleen luisteren en zitten. Daar heeft ze namelijk zelf een hekel aan. Daarom maakt ze het vak smeuïg met praktijkvoorbeelden en door studenten zelf te laten ervaren. “Ik zeg dan: ga maar staan en trek je tenen naar boven, wat voel je dan? Studenten leren in dit vak immers ook te voelen wat er in een lijf gebeurt via aanrakingen. Wat voelen ze bijvoorbeeld als ze op de ruggenwervel hun vingers neerzetten. Aan het eind van de les hoop ik dat je iemand ziet als een pakketje met spieren. Zo van: kijk nu spant hij zijn bovenbeenspier aan. In plaats van hij loopt.”
Reflexen integreren
Het vak Werken met reflexen vindt ze mooi, omdat je dicht bij de basis komt. Als reflexen niet goed geïntegreerd zijn, kun je emotionele en fysieke klachten krijgen zonder dat je het doorhebt. “Voor veel studenten is de kennis over reflexen nieuw. Ze kennen vaak wel het reflex van de dokter die op de knie slaat, maar er zijn nog meer reflexen. Het lijf doet veel dingen automatisch zonder dat we daar bewust van zijn.”
Met een oefening laat ze studenten kennismaken met de tonisch nekreflex. Ze laat haar studenten rechtop staan, naar het puntje van hun tenen kijken, recht naar voren kijken en dan naar het plafond kijken. Er is vaak wel iemand in de groep die misselijk wordt of die even gaat zitten, omdat de wereld begint te draaien. De reflex is dan onvoldoende geïntegreerd of opnieuw getriggerd.
Herkenning bij studenten
“Deze reflex zit in je onderrug, maar je voelt het in je nek. Om de spanning van de spierketting te halen, kun je je voeten masseren. Het is zo leuk om de herkenning bij studenten te zien. Ze gaan het inzien bij zichzelf, hun kind of partner. En ze weten nu hoe het komt en wat ze eraan kunnen doen.”
“Alle vakken die ik geef zijn inherent aan reflexen die wel of niet goed geïntegreerd zijn. Mijn vakken passen bij elkaar. Dat vind ik tegelijkertijd ook de kracht van Welkin: de opleiding vormt een geheel, en de lessen en vakken zijn op elkaar afgestemd. Je hoeft als student niet alles zelf uit te stippelen en je kunt sneller verbanden leggen.”
Boven het niveau uitkomen
Bovendien vindt ze dat de docenten van Welkin een hecht team vormen en dat komt volgens haar de kwaliteit ten goede. “Het maakt of breekt een vak hoeveel docenten weten. Bij Welkin kennen we elkaars plussen en minnen. We hebben zelf veel praktijkervaring en een drive om kinesiologie boven het huidige niveau te laten uitkomen. Die kwaliteit is nodig om mee te gaan met de westerse medische wereld. Daarom geef ik studenten altijd mee: weet wat je doet en zorg dat je dat kunt uitleggen.”