Reflexen balanceren leidt tot betere ontwikkeling - Welkin Kinesiologie College skip to Main Content
06 46 44 25 87 info@welkin.nl
Reflexen Balanceren Leidt Tot Betere Ontwikkeling

Reflexen balanceren leidt tot betere ontwikkeling

Kinesioloog Judith Gielis is sinds 2012 ‘verslaafd’ aan kinesiologie. In haar praktijk ‘De KinderKinesioloog’ behandelt ze kinderen met verschillende klachten. Toen ze bij een collega-kinesioloog zag hoe het testen en corrigeren van reflexen leidde tot beter lezen bij haar dochter, dacht ze: dat wil ik ook leren. Nu volgt ze de nascholingscursus ‘Reflexen in de praktijk’.

“Voor de zomervakantie hadden mijn man en ik een gesprek met de leerkracht van onze dochter. Zij vroeg of we bekend waren met dyslexie. Ik was verbaasd, want ik herkende die klachten niet. Ze kan soms wel angstig zijn, daarom maakte ik een afspraak bij Marjolein (naast haar werk als docent werkt Marjolein ook in haar eigen kinesiologiepraktijk, red.)”

Testen en balanceren van reflexen

“Bij Marjolein kwam ik voor het eerst in aanraking met het testen en balanceren van reflexen. Mijn dochter moest verschillende oefeningen doen, zoals haar handen vooruit steken en dan haar hoofd naar beneden laten zakken. Zo kon Marjolein zien of haar reflex wel of niet actief was. Daarna voerde Marjolein een balans uit en moest mijn dochter de oefening opnieuw doen. Mijn dochter kreeg ook leuke en simpele oefeningen mee naar huis. Zo moest ze bijvoorbeeld een pittenzak op haar hoofd leggen en laten vallen.”

“Aan het begin van het nieuwe schooljaar hadden we opnieuw een gesprek op school. De leerkracht was blij verrast, want onze dochter was 2 niveaus vooruit gegaan. Zo leuk om te zien, want ze heeft in de vakantie alleen voor de lol gelezen. Niet omdat het moest. Ik vond het heel interessant en wilde meer over reflexen leren.”

Verrijking van technieken

“Ik heb één les van de cursus ‘Reflexen in de praktijk’ gevolgd en ik vind het een verrijking qua technieken. De cursus zit supergoed in elkaar. Wat nieuw is in kinesiologieland is de online leeromgeving. Je krijgt online informatie en boeken die je kunt doorlezen. Tijdens de praktijklessen vind ik de afwisseling tussen luisteren naar de theorie en werken erg fijn.”

“We oefenen tijdens de lessen in duo’s. Ik had veel last van mijn onderrug, deze zat vast. Toen er een oefening voorbij kwam van een reflex die in verbinding staat met de rug, vroeg ik: zullen we deze op mij oefenen. Ik voelde iets gebeuren in mijn lichaam. De rugpijn is weggegaan en niet meer teruggekomen. Dat vind ik zo heerlijk aan kinesiologie: het is win-win.”

Kinderen gebaat bij reflexen

“Ik wil reflexen vaker gaan inzetten in mijn praktijk, omdat ik me kan voorstellen dat kindjes hierbij gebaat zijn. Zoals mijn dochter met ‘dyslexie’. In mijn praktijk komen kinderen die last hebben van faalangst, allergieën, hooggevoeligheid of van emoties die vast zitten. Vooral boosheid is een moeilijke emotie, omdat we niet leren hoe we hiermee om kunnen gaan. We mogen in onze maatschappij niet meer echt boos zijn. Wat je ziet is dat de boosheid vast komt te zitten in je lijf. Dat kan klachten geven. Kinderen worden stil of ontploffen juist snel.”

Reflexen en veiligheid

“Reflexen gaan heel erg over je veiligheid, over rechtop staan. Er zijn best wat kindjes die zich niet helemaal veilig voelen in onze wereld. Ze lopen bijvoorbeeld letterlijk en figuurlijk op hun tenen. Als een reflex nog aanwezig is, kan dat de ontwikkeling remmen. Daarom vind ik het prachtig om kinderen hiermee te kunnen helpen.”

Back To Top